ZIEN WAT ANDEREN NIET KUNNEN ZIEN

ZIEN WAT ANDEREN NIET KUNNEN ZIEN Visueel denken of ‘het grote plaatje zien’ is een talent dat vaak wordt toegeschreven aan personen met dyslexie en/of AD(H)D. Maar wat is visueel denken nu precies? En waarom is het waardevol voor onze samenleving? TEKS T: NEL HOFMEESTER B 18 I&W MAGAZINE NR2 - 2024 eroemde visuele denkers In 1999 beschreef de Amerikaanse ICT-specialist en schrijver Thomas West (zelf dyslectisch) ‘In the Mind’s Eye’ hoe beroemdheden als Albert Einstein, Thomas Faraday, Lewis Caroll en Winston Churchill zwaar leunden op visuele manieren van denken. Zij verwerkten informatie eerder via beelden dan via woorden of cijfers. Hierop reageerden veel wetenschappelijke onderzoekers, die zich in deze vorm van denken herkenden. Vaak was er bij hen ook sprake van dyslexie, ADHD of ASS (autistisch spectrum) of een combinatie daarvan. Vergelijk het met een holografie Thomas West bundelde de verhalen van deze wetenschappers in zijn 2e boek ‘Zien wat anderen niet kunnen zien’ (2017). Zoals dat van James Lovelock die bij de NASA het gat in de ozonlaag ontdekte. Hij werkte via beelden en mentale modellen. Theoretisch natuurkundige Richard Feynman komt op het gebied van de kwantummechanica tot dezelfde uitkomsten met diagrammen, beelden en mentale modellen waar anderen wiskunde voor gebruiken. De beroemde zoöloog Temple Grandin komt ook aan bod in het boek. Zij heeft autisme en schreef een boek met de veelzeggende titel ‘Denken in beelden’. Moleculair bioloog Bill Dreyer maakte als student nooit aantekeningen, want schrijven was niet zijn ding. Mentale notities volstonden voor hem. In het lab roepen zijn ideeën vaak weerstand op omdat ze conflicteren met traditionele opvattingen, maar uiteindelijk blijkt hij altijd zijn tijd ver

19 Online Touch ZIEN WAT ANDEREN NIET KUNNEN ZIEN Home


You need flash player to view this online publication